Sohbet petkom – 4. juli 2025. godine

naturee

Gospodaru, pokloni nam mudrost i udruži nas sa dobrim i čestitim robovima Tvojim!

Nalazimo se u svetom mjesecu muharremu, a večeras sa akšam-namazom ulazimo u desetu noć ovog mjeseca za koju je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Ko oživi noć Ašure (u ibadetu), Uzvišeni Allah proživjeti će ga kako on hoće.” A za Dan Ašure je rekao: “Briše grijehe godine prošle.”

Jevmul-ašura je dan kojeg su svi narodi i prije islama poštovali i cijenili. Ašura je bila poznata i predislamskim Arapima koji su postili taj dan. Ašura nije samo dan historijskih događaja – ona je i duhovna lekcija, bogata mudrošću koja nadilazi vrijeme i prostor.

Kroz historiju je poznato da se Musa, alejhis-selam, uspio sa Izraelićanima prebaciti preko Crvenog mora na Sinajsko poluostrvo i spasiti svoj narod od terora Faraona; Nuh pejgamber se sa vjernicima iskrcao na planinu Džudijj i tako se spasio od potopa; Junus pejgambera je izbacio kit iz svojih čeljusti na obalu mora; Uzvišeni Allah je stvorio Adema, alejhis-selama, i oprostio mu grijeh počinjen u Džennetu; Trgovačka karavana putujući za Egipat izvadila je Jusufa pejgambera iz bunara u koji su ga bacila braća iz zavidnosti; Rođen, a i uzdignut sa ovog svijeta Isa, alejhis-selam; Rođen Ibrahim pejgamber i toga dana je spašen (od vatre u koju je bačen); Ostarjelom Jakub-pejgamberu povraćen je vid, izgubljen u plaču za sinom Jusufom, a Ejjubu pejgamberu vraćeno zdravlje poslije bolesti; Sulejman pejgamber preuzeo nad Izraelićanima vladarsku upravu; i desetog dana muharrema desila se, možemo reći najveća tragedija, u islamskoj povijesti, stradanje hazreti Husejna i 72 člana Poslanikove porodice na Karbeli, radijallahu anhum, 61. godine po hidžri.

Kerbela nije prošlost – Kerbela se ponavlja svaki put kada šutimo pred nepravdom, kada prodamo istinu za mir, kada gledamo kako stradaju nevini – a ostajemo nijemi. Svaka zemlja ima svoju Kerbelu. Svaka generacija ima svog Husejna. I svaki tiranin ima svoje ime, a tiranin tog vremena je Jezid.

Imam Husejn, radijallahu anhu, je rekao: “Bolje je časna smrt, nego život u poniženju.”

Ašura nas uči da ne šutimo pred nepravdom – jer istina živi samo dok je neko brani. Imam Husejn nije podigao sablju da bi ubijao – već da bi branio čast islama, da bi spasio dušu ummeta od tiranije i propasti.

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Husejn je od mene, a ja sam od Husejna. Uzvišeni Allah voli onoga koji voli Husejna.”

Ovo nije samo pohvala – Ovo je znak da Husejnov put nije obična historija, već put vjere i principa koji nas obavezuje. Kerbela je poziv na unutrašnju borbu — na borbu da ne izgubimo sebe, da ne prodamo istinu, da volimo bezuvjetno i da se žrtvujemo za ono što je ispravno. Kerbela nas uči da vjera nije samo riječ – to je spremnost da se izgubi sve, osim časti i istine.

Uzvišeni Allah kaže: „Zar mislite da ćete u Džennet ući, a da Allah ne ukaže na one od vas koji se bore i koji su strpljivi?“ (Alu Imran, 142)

A Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Najbolja borba je riječ istine izrečena pred nepravednim vladarem.”

Žrtva za vjeru ne mora biti fizička – ponekad je to zastupanje istine na poslu, u društvu, porodici – i to je borba na Allahovom putu.

Imam Husejn nije žrtvovao svoj život radi položaja, već radi istine, pravde i časti vjere. Nije problem kad zlo napada. Problem je kad istina šuti.

Kerbela se ne ponavlja samo u historiji. Ona se događa svaki dan – u nama. Jer svaki dan donosi izbore: između istine i laži, između hrabrosti i pokornosti zlu, između vječnosti i prolaznosti, između dobra i zla.

Sufije kažu: “Svaki dan je Kerbela, a svaki insan mora izabrati da li će biti Husejn – ili šutljivi dio Jezidove vojske.”

Zato, ne pitaj samo: šta se desilo na Kerbeli, već: “Šta se danas u meni dešava? Ko vodi moju dušu?”

Na ovaj dan se pravi jelo, zvano Ašura, koje se veže za Nuh, alejhis-selama. Ono se pravi od više različitih sastojaka (žitarica, mahunarki, suhog voća, začina), koji se sjedinjuju u jedno jelo. Ovo nije samo tradicionalni desert, već duhovni čin koji nosi poruku jedinstva, sjećanja, zahvalnosti i nade.
Svaki sastojak predstavlja različitu osobu, narod ili osobinu. U zajedničkom kuhanju i dijeljenju stvara se harmonija iz raznolikosti, što simbolizuje ljubav, jedinstvo i međusobno poštovanje među ljudima. Ašura se dijeli sa porodicom, komšijama, siromašnima, prijateljima…

Gospodaru, neka Kerbela u nama bude svjetlost, a ne tama. Ne daj da budemo od onih koji šute kad istina plače, koji zulumćarima klimaju glavom i koji prodaju dostojanstvo u bescjenje.

PORUKA:

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Ko opskrbi svoju porodicu na dan ašure, njega će Uzvišeni Allah opskrbiti za čitavu godinu.”

Ašura ne traži samo da je obilježavamo – već da je živimo.