Sohbet petkom – 30. maj 2025.

old men

Gospodaru, pokloni nam mudrost i udruži nas sa dobrim i čestitim robovima Tvojim!

Uzvišeni Allah kaže: “A kada Ibrahim reče: “Gospodaru moj, pokaži mi kako mrtve oživljuješ!” – On reče: “Zar ne vjeruješ?” – “Vjerujem” – odgovori on – ”ali bih da mi se srce smiri.” – “Uzmi četiri ptice” – reče On – “i isijeci ih, pa pojedine komade njihove stavi na razne brežuljke, zatim ih pozovi, brzo će ti doći. Znaj da je Allah silan i mudar.” (El-Bekare, 260.)

Ibn Abbas, radijallahu anhu, kazuje: “On je uzeo glave ptica, a zatim mu je Allah naredio da ih pozove, pa je on učinio kako mu je Allah naredio. Tada je vidio kako sve ide jedno drugom, perje perju, krv krvi, meso mesu, a dijelovi svake ptice se sastavljaju jedan s drugim dok sve ptice nisu dovršene. Tada su one žureći krenule prema njemu. Da bi Ibrahim, a,s, jasnije vidio ono za šta je pitao, Allah je učinio da svaka ptica dođe i uzme svoju glavu, koja je bila u ruci Ibrahima, a.s., pa ukoliko bi se desilo da joj pruži glavu koja nije njena, ona bi to odbila, a ukoliko bi joj došla njena glava, tada bi se spojila s tijelom, Allahovom snagom i moći.”

U tefsiru Ruhu-l-bejan navodi se da su to bile sljedeće ptice: paun, gavran, pijetao i orao. Svaka od četiri navedene ptice ima svoje značenje vezano za nefs.

PAUN simbolizira samodopadljivost i hvalisanje iz kojih proizilazi škrtost.

Hvalisavci i ljudi puni samoljublja obavezno proizvode još jednu grupu ljudi, proizvode ulizice, poltrone, beskičmenjake. Dok hvalisavci uživaju da se hvale i da ih drugi hvale, ulizice svu energiju ulažu da hvale svoje „velike vođe“, i još uživaju u tome. Na taj način bacaju prašinu u oči i sebi i onima koje hvale i svima drugima.
Ibn Ataullah El-iskenderi je rekao: „Osnov svake nesreće, nemara i strasti je zadovoljstvo sa samim sobom (samodapadljivost), a osnov pokornosti, budnosti i čednosti je samoprijekor (nezadovoljstvo sa samim sobom). Da se družiš s neznalicom koji nije zadovoljan sa sobom, bolje ti je nego da se družiš s učenjakom koji je zadovoljan sobom (samodopadljiv).“

Imam Zehebi je rekao: “Neće uspjeti onaj ko sam sebe hvališe ili je sam sobom zadovoljan.”
Samoljublje zasljepljuje i obmanjuje. Divljenje sobom je stranputica koja nas vodi pogrešnom zaključku da je naše mišljenje o samima sebi ispravno i dovoljno u procjeni onoga šta i kako radimo.

GAVRAN simbolizira pohlepu.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Čuvajte se pohlepe jer je ona upropastila one koji su živjeli prije vas. Pohlepa im je zapovijedala da budu škrti i oni su to i bivali, zapovijedala im je da raskidaju odnose sa rodbinom i oni su to radili, i zapovijedala im je da griješe te su griješili.”
Historija je prepuna primjera činjenja mnogih ubistava, pa ne rijetko i počinjanja i vođenja ratova zbog pohlepe određenih ljudi. Pohlepa je toliko loša osobina da čovjek postaje slijepo nezasit. Sav svoj dan i noć podredi stjecanju dunjaluka, a zaboravi na dobra djela. U jednoj predaji se navodi: “Dva gladna vuka poslana u stado ovaca neće napraviti štete tom stadu koliko čovjekova žudnja za imetkom i ugledom može napravi štete njegovoj vjeri.”
Haris-i Muhasibi, rahimehullah, je rekao: “Onaj ko je pohlepan, koliko god bogat bio i imetka imao, on je opet fakir-siromah.”

PIJETAO simbolizira strast.

Uzvišeni Allah kaže: “I ne slušaj onoga čije smo srce nehajnim prema Nama ostavili, koji strast svoju slijedi i čiji su postupci daleko od razboritosti.” (El-Kehf,28)

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Nijedan od vas neće biti pravi vjernik sve dok njegova strast ne bude slijedila ono s čime sam ja došao.”

Strast je klopka od koje niko nije siguran. Ša’bi veli: “Strast je nazvana ovim imenom el-heva jer ponižava onog kime ovlada.”

Tri su najveće opasnosti za čovjeka su: srdžba, strast i pohlepa. Hasan El-Basri, rahimehullah, je rekao: “Blago li onome, ko se sačuva srdžbe, ko se sačuva pohlepe i ko svoje strasti usmjeri prema onome što Gospodar dozvoljava. Neka zna da je sačuvan vatre onaj ko sebe kontroliše u stanju želje, straha, strasti i srdžbe.”

Ko slijedi svoje strasti, one ga oslijepe, ogluše, ponize i zavedu, i znajmo da nema većeg neprijatelja za čovjeka od slijeđenja strasti.

ORAO simbolizira srdžbu.

Neki čovjek je rekao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem: “Uputi me na djelo koje će me uvesti u Džennet.” On mu reče: “Ne srdi se!“

Drugom prilikom, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, savjetuje ashabe riječima: “Nije junak onaj koji u hrvanju sve savlada, nego je junak onaj koji vlada sobom pri srdžbi.”

Jedan od plemenitih ashaba je svojoj supruzi rekao: “Kada sam u srdžbi, ti samo šuti, a kada si ti u srdžbi ja ću šutiti, kako ne bi smo pomagali šejtanu da radi protiv nas.”

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Srdžba je od šejtana, a on je stvoren od vatre. Vatra se gasi vodom, pa kada osjetiš srdžbu uzmi abdest.”

Srdžba je ključ svih zala i žeravica od šejtana i jedna vrsta ludila, jer se počinitelj njezin kaje, ali ako se ne pokaje onda mu je ludilo potvrđeno.

PORUKA:

Zakoljimo ove četiri ptice u sebi, (samodopadljivosti – hvalisanja, pohlepe, strasti i srdžbe) kako bi se naše srce smirilo i oživilo.