Most između Egipta i Saudijske Arabije
Saudijsko ministarsko vijeće odobrilo je realizaciju projekta izgradnje željezničke pruge koja će povezivati zapad Saudijske Arabije sa istočnom obalom Crvenog mora. „Rasprave oko izgradnje ovog mosta i željeznice traju od 1988. Realizacija projekta bi bila velika pobjeda Arapa, kakvu nisu ostvarili od formiranja države Izrael koja je okupacijom Palestine prekinula ovu vezu sjevera Afrike sa Bliskim istokom”, komentira Der Spiegel.
Gigantski most koji će ići iznad Crvenog mora u dužini od 32 km će u mnogome olakšati put na hadž ljudima iz Sjeverne Afrike, čime će se povećati i broj hadžija.
Egipat je nedavno odobrio gradnju gigantskog mosta preko Crvenog mora. Svrgnuti egipatski predsjednik Husni Mubarak je zamrznuo sve poslove oko inicijative za izgradnju ovog mosta prije pet godina nakon što je Izrael ocijenio da je ovaj most prijetnja njegovoj sigurnosti, naročito zbog činjenice jer most ide preko Tiranskog tjesnaca, a proteže se od Re’s Nasranija u Egiptu do Re’sul-Hamida u Saudijskoj Arabiji.
Današnji egipatski premijer Essam Šeref postavio je generala Abdul Aziza, predsjednika Udruženja arapskih cestara, za glavnog nadzornika projekta.
Most bi dijelom trebao biti viseći, i njime bi se odvijao cestovni i željeznički promet. Most ima veliko geopolitičko značenje. Kopnena veza između arapskih država sjeverne Afrike i arapskih država Bliskog istoka prekinuta je 1948. formiranjem Izraela. Željeznički promet ne postoji, a cestovni je limitiran. Za Arape taj veliki konstruktivni poduhvat znači ponovno povezivanje tih država kopnenim putevima, a time i smanjenje zavisnosti o nesigurnim pomorskim vezama od arapskih luka na Mediteranu do luka Crvenog mora.
U postrevolucijskom Egiptu, koji još potresa i ekonomska kriza, mnogi vide most kao uplitanje Saudijske Arabije u egipatsku politiku, prvenstveno zbog toga što Egipat nije u stanju sam financirati tako velik projekt a i zbog velikih ekonomskih i geopolitičkih posljedica koje bi most prouzročio. Najznačajniji je svakako i izvoz nafte iz Saudijske Arabije kopnenim putem u države sjeverne Afrike i njihove luke. Dalje, geopolitički gledano, Tiranski tjesnac mjesto je sukoba Egipta i Izraela. Jedina luka Jordana, Aqaba, i jedina luka Izraela na Crvenom moru, Eilat, ide upravo kroz taj tjesnac. Odluka Egipta da zatvori tjesnac za brodski promet 1967. glavni je razlog Šestodnevnog rata. A most na toj strateškoj poziciji, gdje sigurnost prometa i danas kontroliraju mirovne snage Ujedinjenih naroda, Egiptu daje kontrolu nad prometom. Može se pretpostaviti da će realizacija tog mosta izazvati dosta međunarodnih polemika, komentarišu analitičari.
Izazov inženjerima koji će graditi most svakako je činjenica da je Crveno more jedna od seizmički najaktivnijih zona zemlje. Pri gradnji mosta treba uzeti u obzir mogućnost katastrofalnog potresa. Ipak, usprkos svim ekonomskim i geopolitičkim vezama koje će taj most omogućiti, navodi se da njegova isplativost najviše zavisi o putovanjima na hadž. Milioni muslimana iz Sjeverne Afrike idu na hadž. Most bi skratio i pojednostavnio taj put čime bi omogučio veći broj hadžija iz ovog regiona.
(preporod.com)