Vijeće sigurnosti UN-a usvojilo Američko-Britansku rezoluciju o Iraku; trojica Italijana i jedan Poljak u Iraku oslobođeni iz zarobljeništva; Turska iz Izraela povukla svoje diplomate, u znak protesta za najnovije cionističke napade na Palestince u Gazi; Predsjedništvo BiH utvrdilo listu kandidata za popunu generalskih položaja u zajedničkim institucijama obrane; u 93. godini života umro bivši predsjednik Amerike, Ronald Regan; Britanac Ijen Bonomi je polaganjem zakletve zvanično postao član Sudskog vijeća Haškog tribunala u procesu zločincu Miloševiću i time je zamijenio sudiju Ričarda Meja koji je ranije predsjedavao vijećem, ali se početkom godine povukao zbog teške bolesti; u Hagu iza zatvorenih vrata nastavljeno suđenje bivšem predsjedniku Skupštine Manjeg BH Entiteta, Momčilu Krajišniku; Pred Tribunalom su nastavljena suđenja za zločine nad civilima u procesima protiv bivših oficira Vojske Manjeg BH Entiteta, Blagojevića i Jokića; nastavljeno suđenje oficirima Armije Republike Bosne i Hercegovine, Enveru Hadžihasanoviću i Amiru Kuburi….
Prema Mu’džemu-l-Vesitu, riječ munafik označava osobu koja skriva nevjerovanje, a pokazuje vjerovanje; osobu koja gaji neprijateljstvo, a ispoljava prijateljevanje i osobu koja se očituje suprotno od onoga što u svojoj duši drži skrovitim…
Arapska tj. Kur’anska riječ munafik (dvoličnjak, licemjer) izvedena je iz riječi nifak, koja prema Isfahaniju, čuvenom jezičaru, znači: ulaženje u djelokrug Vjerozakona (Šerijata) na jedna vrata, a izlazak iz njega na druga! Na ovo značenje, veli Isfahani, upućuje završetak 67. ajeta, Sure Et-Tevbe:
"…إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ" (سورة التوبة: 67)
“…Licemjeri su, doista, razvratnici”! (Suretut-Tewbe: 67)
Zanimljivo je da se riječ munafik u ovom obliku, odnosno u jednini, ne navodi niti u jednom Kur’anskom ajetu. Ovo bi moglo aludirati na zaključak da je ova kategorija ljudi u većem broju prisutna u svakoj ljudskoj zajednici i da njihova prava prijetnja dolazi tek onda kada ih ima više, jer oni u protivnom ne predstavljaju opasnost! Prema tome, u Kur’anu je riječ munafik uvijek upotrijebljena isključivo u formi množine: na 27 mjesta množine muškog roda, a na 5 mjesta množine ženskog roda. Riječ nifak (licemjerstvo) upotrijebljena je na tri mjesta u Suri Et-Tewbe. U mnogim Kur’anskim ajetima se indirektno govori o suštini, osobinama, znacima i pogubnosti licemjerja.
Po Ibn Kesiru «Dvoličnost se dijeli na dvije vrste: a) vjerska, koja vodi u vječnu vatru i b) praktična, koja spada u najveće grijehe.
Svojstva munafika objavljena su u medinskim surama budući da u Meki nije bilo munafika. Naprotiv, bilo je ljudi koji su pokazivali nevjerstvo (kufr) prezirući i mrzeći ga, iako su intimno bili vjernici! Međutim, kada je Poslanik s.a.v.s. preselio u Medinu, gdje su živjele Ensarije iz plemena Evs i Hazredž, koji su u vrijeme paganstva obožavali kipove kao i drugi arapski idolopoklonici, te Židovi, sljedbenici Knjige, koji su živjeli u skladu sa tradicijom svojih predaka, podijeljeni u tri plemena: 1. Benu Kajnuka’, saveznici plemena Hazredž, 2. Benu Nadir i 3. Benu Kurejza, saveznici plemena Evs, tada se masovno pojavljuju munafici. Kada je Poslanik s.a.v.s. došao u Medinu, islam je primio dio pripadnika plemena Evs i Hazredž, te mali broj Židova, poput Abdullaha ibn Selama r.a.. U to vrijeme također ni u Medini nije bilo licemjerja, pošto muslimani još uvijek nisu imali silu koja bi zadavala strah. Poslanik s.a.v.s. je imao mirovne sporazume sa Židovima i brojnim arapskim plemenima u okolici Medine. Međutim, kada je došlo do velike Bitke na Bedru i kada je Allah dž.š. uzvisio Svoju Riječ uzdigavši islam i njegove pripadnike – tada je Abdullahibn ibn Ubejj, prvak Medine iz plemena Hazredž, prvak navedenih dviju skupina iz vremena paganstva (koje su ga nastojale postaviti za vladara, prije nego je Poslanik s.a.v.s. učinio hidžru u Medinu), koje su potom primile islam i napustile Ubejja, osjetio prezir prema islamu i muslimanima. Poslije Bitke na Bedru rekao je: "Ova bitka je odredila smjer (put)!" Zatim je objavio svoje prihvaćanje islama zajedno sa svojim sljedbenicima i poštovaocima, te nekim drugim sljedbenicima Knjige. Tako je došlo do pojave licemjerja među građanima Medine i okolnim beduinima. Među muhadžirima u to vrijeme nije bilo licemjerja, s’ obzirom na to da oni nisu napustili Meku pod prisilom, nego su to učinili po svom izboru, ostavljajući imetak, djecu i zemlju, u težnji za onim što je kod Allaha dž.š., mnogo vrijednije.
Dakle, munafici su bili iz dva plemena, Evs i Hazredž, te jedan broj iz reda Židova. Stoga Allah dž.š. ukazuje na licemjere, kako se vjernici ne bi zavarali njihovom vanjštinom, što bi unijelo nered na širem planu, u samom vjerovanju, budući da su oni u osnovi nevjernici.
Zato treba biti oprezan i o nemoralnim ljudima ne misliti dobro! Allah dž.š. u 8. ajetu Sure El-Bekare, za munafike kaže:
"وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ" (سورة البقرة: 8)
"Ima ljudi koji kažu: "Vjerujemo u Allaha i drugi svijet", a oni nisu vjernici." (Suretu-l-Bekare: 8)
Čitava jedna Kur’anska sura nosi naslov El-Munafikun (Dvoličnjaci), koja je objavljena u Medini i ima jedanaest ajeta. Ona je objavljena baš povodom munafika u Medini koji su podrivali misiju Allahovog Poslanika s.a.v.s.. Sura El-Munafikun počinje ajetom:
"إِذَا جَاءكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ" (سورة المنافقون: 1)
"Kada ti dođu licemjeri, oni kažu: "Svjedočimo da si ti Allahov Poslanik!" Allah zna da si ti zasigurno Njegov Poslanik! A Allah svjedoči da su licemjeri uistinu lašci" (Suretu-l-Munafikun: 1)
Dakle, oni to izgovaraju svojim ustima, ali Allah dž.š., zasigurno, zna da oni lažu.
Ibn Kesir u svome tefsiru navodi od Imama Ahmeda, koji prenosi od Ebu Hurejre r.a., da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: “Licemjeri imaju osobine po kojima se raspoznavaju: kad se pozdravljaju – proklinju; njihova hrana je otimačina; njihov plijen je utaja; džamiju izbjegavaju; namaz obavljaju na isteku njegovog vremena, oholeći se nenaviknuti, niti se žele naviknuti na ispravno obavljanje; noću su poput crvotočnih stabala, a danju izrazito bučni”. (Ahmed)
Braćo i sestre! Čuvajmo se nifaka (dvoličnosti) i ne dozvolimo da nas munafici u svakodnevnom životu prevare, pa i na predstojećim izborima, makar izgovarali riječi pune hvale i makar obećavali da će sve biti kao u Titinu vaktu!
Gospodaru, pomozi mudžahidima ma gdje bili, ne iskušavaj nas sa onim što nećemo moći podnijeti, učini nas od onih koji se samo Tebe boje i samo Tebi na sedždu padaju, učini nas u našim očima malim, a u očima ljudi i kod Tebe velikim, oprosti nam grijehe i počasti nas u džennetu, društvom sa: poslanicima, šehidima i dobrim ljudima!
Sarajevo: 23. rebiu-l-ahir 1425.h.
Hutba: Džamija "Kralj Fahd"
11. juni 2004.g.
Nezim Halilović Muderris
و السلام عليكم و رحمة الله