IslamBosna.ba- Džemal Hašugdži je ubijen u saudijskom konzulatu u Istanbulu. Saudijci su izgleda stvarno jako željeli da ušutkaju Hašugdžija i da sakriju svaki njegov trag. Ali, sada su njegove riječi glasnije i jasnije nego ikada ranije. Mi, njegovi prijatelji Saudijci, nikada nećemo šutjeti.

Hašugdži je bio prijatelj kojeg sam konsultovao i od kojeg sam tražio savjete. Njegov prijedlog je bio da napišem ovaj članak, ali nikada nisam ni pomislio da će to biti povodom njegove smrti. Hašugdži mi je jednom rekao da trebamo skrenuti pažnju na rad i aktivizam Abdullaha el-Hamida i njegovih prijatelja, koji služe dugoročne kazne u Saudijskoj Arabiji zbog toga što su pozivali na ustavnu monarhiju koja bi stabilizirala sistem i uspostavila demokratiju uz poštovanje kraljevske porodice.

Kada je Hašugdži 2017. godine napustio Saudijsku Arabiju, odlučio je da brani one koji su uhapšeni zbog svojih drugačijih pogleda, a naročito da brani one koji su, poput njega, tokom Arapskog proljeća žudili za slobodom i ljudskim pravima. U svom prvom radu za The Post, u septembru 2017. godine, Hašugdži je napisao: “Sada sam donio drugačiji izbor. Ostavio sam svoj dom, svoju porodicu i posao, i podižem svoj glas. Kada bih uradio suprotno izdao bih one koji truhnu u zatvoru. Ja mogu govoriti kada toliko njih ne može”.

Gotovo u isto vrijeme kao i Hašugdži, u julu 2017. godine, napustio sam svoj dom. Moj babo, Selman el-Auda, je uhapšen svog svojih objava na Twitteru i aktivizma, a saudijski generalni tužilac traži za njega smrtnu kaznu na osnovu 37 optužbi povezanih za navodnu političku pripadnost i javnu podršku zatvorenim ‘disidentima’. Na isti način kako je za 17 članova moje porodice zabranjeno putovanje, Hašugdži mi je jednom rekao da je također i njegovoj porodici zabranjeno putovati izvan Kraljevine. Nekoliko mjeseci ranije, saudijska ambasada je odbila da produži moj pasoš jer su moje ‘usluge obustavljene u Kraljevini’. Kasnije, dužnosnici su tražili od mene da se vratim u Saudijsku Arabiju, nudeći mi privremenu propusnicu.

Hašugdžija je uznemirio obračun sa javnim ličnostima u septembru 2017. godine. Za mnoge od njih se nije ni smatralo da su disidenti, a Hašugdžija je  naročito pogodilo hapšenje Issama ez-Zamila, ekonomiste koji je kritikovao plan inicijalne javne ponude Aramca i koji je bio u vladinoj delegaciji tokom posjete Sjedinjenim Državama prije hapšenja. Issam je ovog mjeseca izveden pred sud zbog optužbi ‘sastanka sa stranim diplomatama’ i ‘pridruživanje terorističkoj organizaciji’, izvijestio je Reuters. Pod ovim Saudijci misle na Muslimansku braću, optužba koju oni koriste protiv velikog broja kritičara i nezavisnih javnih ličnosti.

Oni koji su u septembru 2017. godine, a i kasnije, uhapsili Issama i druge javne ličnosti i intelektualce u Kraljevni, a u inostranstvu ciljali istaknute glasove, poput Hašugdžija, izabrali su da utišaju umjerenjake koji su pozivali na demokratiju, ljudska prava i slobodu govora. To su bili glasovi koji su otkrivali stvarnost ‘reformi’ koje su pokušavali proturiti i koji su stavili elemente svakog slobodnog društva na test.

Kada je Hašugdži upitan kada bi se eventualno mogao vratiti u Saudijsku Arabiju, on je odgovorio: “Kada vidim da se Selman el-Auda vratio na minberu, kada vidim da se Issam ez-Zamil vratio svom aktivizmu na Twitteru, kada vidim da se Abdullah el-Malki vratio pisanju o odgovornosti vladara naroda”. Hašugdži je mislio na El-Malkijevu knjigu ‘Suverenitet naroda’ u kojoj je kritikovao ‘primjenu šerijata’ koju saudijska država koristi kako bi uskratila osnovna ljudska prava i slobode u Kraljevini.

El-Malki tvrdi da su suverenitet i slobodni izbor naroda najvažniji i da ih treba koristiti kao okvir za bilo koju navodnu primjenu šerijata. Prvo moraju doći pravda i sloboda izbora. Ovaj diskurs je utišan unutar Saudijske Arabije jer dovodi u pitanje apsolutnu moć i diktaturu i osporava namjeru djelimičnih i površnih reformi. El-Malki je također izašao pred sud ovog mjeseca sa sličnim optužbama kao i drugi, uključujući njegove veze sa onima koji su pozivali na ustavne reforme u Saudijskoj Arabiji, prema pojedinim osobama koje su mu bliske.

Kada je Hašugdži napustio Saudijsku Arabiju, predvidio je opasne elemente autoritarnosti, ali nikada nije smatrao da će ga njegova borba protiv tiranije koštati života.

Džemal je u srcima i umovima velikog broja osoba, i mi ćemo ga zauvijek čuvati u životu. Mi, glasovi koji pozivaju na demokratske vrijednosti u Saudijskoj Arabiji i drugdje, nikada nećemo šutjeti ili biti zastrašeni strahom ili prijetnjama. Ako su počinitelji ubistva željeli da zastraše ili prijete onima koji govore, koji se ne slažu ili zahtijevaju slobode i osnovna ljudska prava u Saudijskoj Arabiji, oni su samo učinili Džemala šehidom u borbi za bolju Saudijsku Arabiju i bolji arapski svijet.

Napisao: Abdullah el-Auda,

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba

**** Abdullah je sin poznatog saudijskog alima Selmana el-Aude, trenutno postdoktorski istraživač na području Islamskog prava i civilizacije na Pravnom fakultetu Yale univerziteta u SADu